Abstract:
This research aims to propose pertinent didactic strategies that promote an education in tax and legal culture, starting training from the earliest ages focusing on the level of elementary school, this was carried out at the San Carlos Higher Normal School Educational Institution of the Municipality of La Unión , Nariño, 55 students from 4th and 5th grade of primary school participated, who were previously divided into two groups; The research is qualitative with a focus on Participation Action.
They were used to carry out some activities written all in a didactic sequence, and a webquest to store them and make them public, it was possible to create awareness in the students and they were informed about tax culture, the students were involved in the process, they participated ; This proposal was very useful and had the support of the NAF (Accounting and Tax Support Nucleus) helping to make the tax culture possible to strengthen it and the didactic material continued to serve for those who want to continue training in it and communicate it from the School.
Without a doubt, it could be affirmed that the tax culture is essential for the acquisition of vital values and attitudes to form a population that, from the leaders to the common population, put them into practice and the money collected is really used for the needs, that is, the public spending, generating a quality of life for the entire population.
Description:
Esta investigación pretende proponer estrategias didácticas pertinentes que fomenten una educación en cultura tributaria y legal iniciando la formación desde las primeras edades enfocándola en el nivel de básica primaria, esta se llevó a cabo en la Institución Educativa Escuela Normal Superior San Carlos del Municipio de La Unión, Nariño participando 51 estudiantes de 4 y 5 de primaria, quienes fueron divididos previamente en dos grupos; la investigación es de tipo cualitativa con enfoque de Acción participación.
Se utilizaron para llevarse a cabo unas actividades redactadas todas en una secuencia didáctica, y una webquest para almacenarlas y que sean públicas, se logró crear conciencia en los estudiantes y se informó en cuanto a cultura tributaria, los estudiantes se involucraron en el proceso, participaron; esta propuesta fue muy útil y se contó con el apoyo de las NAF (Núcleo de Apoyo Contable y Fiscal) ayudando a que la cultura tributaria sea posible fortalecerla y el material didáctico continué sirviendo para los que quieran continuar formando en ello y comunicarlo desde la Escuela.
Sin duda se podría afirmar que la cultura tributaria es indispensable para la adquisición de valores y actitudes vitales para formar una población que desde los dirigentes a la población común los coloquen en práctica y los dineros recaudados realmente sean aprovechados para las necesidades es decir el gasto público, generando una calidad de vida a toda la población.